fbpx

Blog | Hoe kom ik hoger in Google met video?​

7 TIPS HOE JE HOGER IN GOOGLE KOMT MET VIDEO.

WORD NOG VÉÉL BETER GEVONDEN!

De populariteit van video omtrent adverteren en marketing is enorm gestegen, dat is natuurlijk niets voor niets. Je SEO wordt enorm beinvloed en mensen stellen zich vaker de vraag ‘hoe kom ik hoger in Google?’ in tegenstelling tot een aantal jaar geleden zijn er veel dingen veranderd op het gebied van SEO. Ook als we kijken naar het gebruik van video. In 2015 werd er bijvoorbeeld nog €7,77 biljoen uitgegeven aan video advertenties, maar 4 jaar later is dit al verdubbeld met €14,38 biljoen dat we hebben uitgegeven aan video advertenties. Hoe kom je hoger in Google? Nou één van deze dingen is dus: video content!

Alleen het publiceren van je video is een veelvoorkomende fout, dit is niet voldoende. Deze blog neemt jou mee in het verbeteren en optimaliseren van jouw SEO. 

Nu vraag je je vast af hoe het kan dat de ene video vaker wordt gevonden dan de andere? Is het puur toeval, geluk of heeft het bedrijf al een enorme bekendheid? Nee. Het is allemaal voorbedacht en er is goed op de SEO ingespeeld. Iedereen stelt zichzelf de vraag ‘hoe kom ik hoger in Google?’ Lees verder en ik zal je op weg helpen! 

  • TIP 1: Video Integratie

De aanwezigheid van een video opzich is al heel effectief en de meest belangrijke SEO ranking factor. Het helpt om signalen te sturen naar zoekmachines dat jouw pagina of website linkt aan zoektermen die mensen intypen. Daardoor zal de verwachting ook zijn dat als er vaker op dit woord (keyword) gezocht wordt, je ranking in Google ook steeds meer omhoog zal gaan. Dus, het hebben van een video op jouw website kan jouw pagina een enorme ranking boost geven!

 

  • TIP 2: Keyword Labels

Als je een video upload naar bijvoorbeeld YouTube kun je diverse keywords invoeren, deze keywords zitten gelinked aan de zoekmachines in Google.

Een keyword label is een woord dat gelijk staat aan wat mensen kunnen vinden. Mocht jij een video online hebben staan over bedrijfsfilms, dan is een meest gekozen keyword ‘bedrijfsfilm’. Stel je had de keyword ‘corporate video’ gebruikt, dan had je waarschijnlijk niet erg hoog gerankt geworden door Google. Dit komt omdat deze keyword minder populair is en mensen hier minder snel op zullen zoeken. Dit heeft allemaal met de SEO teksten te maken, want je wordt ook weer sneller gevonden als je de keywords gebruikt in je video omschrijving, file namen of titels)

Of te wel: hoe meer er gezocht wordt op een keyword die gelinked is aan jouw video, des te hoger jouw pagina gerankt wordt door Google.

Vergeet je niet in te schrijven voor de nieuwsbrief!

Mis geen enkele blog / artikel updates meer + gratis handige tips
  • TIP 3: Video Transcript

Als je een video met een transcript (ondertiteling bijvoorbeeld) opneemt in jouw video, verbetert het de vindbaarheid en voegt het verdere ondersteuning toe voor de relevantie ervan voor de zoekresultaten. Google slaat de woorden op en neemt deze mee in de zoekmachines. 

Naast dat ondertiteling ook kan triggeren bij jouw kijker, omdat 80% van de kijkers zonder geluid door hun tijdlijn heen scrolt, kan juist ondertiteling iemand triggeren om de video aan te klikken. 

 

  • TIP 4: Upload Video Naar Een Hosting

Door je video te uploaden naar bijvoorbeeld Vimeo of YouTube, zal Google dit ook meenemen. 

YouTube is op zichzelf de één na grootste zoekmachine. Dit komt omdat YouTube eigendom van Google is. Deze 2 werken daarom heel nauw samen. In je YouTube video kun je keywords plaatsen, beschrijvingen geven, titels, etc. hierdoor kan Google jouw video beter meenemen in de zoekresultaten

 

  • TIP 5: Optimaliseer video’s voor laadtijd

Google houdt rekening met paginaprestaties in zijn algoritme. De laadtijd van de pagina is van invloed op de gebruikerservaring, wat betekent dat het de SEO beïnvloed. Plus, gebruikers keren zich af tegen trage sites. Wist je dat 57% van de mobiele gebruikers de site verlaat na 3 seconden wachten?

Het toevoegen van een video direct op je pagina, kost heel veel gewicht ofwel, laadtijd. Een browser moet dit ook allemaal downloaden om binnen te halen en kan daarom lang duren. Het is verstandiger om een externe link via YouTube of Vimeo in je website te bouwen. Een video die niet automatisch afgespeeld wordt tijdens het openen van je website, maar waar mensen op moeten klikken. Met Facebook advertenties kun je er juist wel voor kiezen om de video meteen te laten afspelen.

wat kost een bedrijfsfilm, kosten bedrijfsfilm, wat kost een bedrijfsvideo, kosten bedrijfsvideo
  • TIP 6: Backlinken Naar Je YouTube Video

Delen en links naar je YouTube video tellen niet als links naar je website, maar je kunt vanuit YouTube wel 2 backlinks maken. Maak een YouTube kanaal en voeg je webpagina in je kanaalprofiel in. Voeg ook de link in de videobeschrijving toe. Nu zul je veel meer resultaten voor de zoekmachines binnenhalen.

Het is aan te raden om je backlinkprofiel regelmatig te monitoren middels enkele SEO tools. Let wel op dat je hier verstandig mee omgaat, je zal niet hoger in Google gaan scoren als bijvoorbeeld één derde van de links die naar de homepage gaan, allemaal slechte links zijn. Of wanneer je twee derde van alle backlinks naar één subpagina linkt. Als je dit goed inzet, zul je hier uiteindelijk meer conversies en omzet uit kunnen genereren.

  • TIP 7: Sociale Interactie

Ervoor zorgen dat meer mensen jouw video leuk vinden of bekijken is een positief signaal voor zoekmachines van de waarde van jouw inhoud. Dit vergroot de kans dat je video wordt gevonden en leidt tot meer verkeer naar je website.

Des al niet te min helpt het jou ook nog eens om actiever om te gaan met jouw bezoekers, hiermee creëer je veel sneller de ‘like, know & trust’ factor! 

ONTVANG JOUW OFFERTE + PROJECTPLAN

Voorkom dat mensen niet snappen wat jouw bedrijf en/of product waard is, dat je niet gezien wordt, je visie niet duidelijk naar voren komt of dat er te weinig bezoekers naar jouw website of events komen.

Kaylee Meijer

Kaylee Meijer

Regisseur, videograaf en editor van Okay Media

Okay Media creëert krachtige, dynamische en stijlvolle films op maat, waarbij kwaliteit op nummer één staat!

Okay Media is een kwalitatief videoproductiebedrijf. Door middel van storytelling probeer ik ieder verhaal uniek over te brengen en onderscheidend te maken van andere bedrijfsfilms en/of bedrijfsvideo. Van het schrijven van het concept tot aan het afleveren van de film. Omdat ik me ook verdiep in de videomarketing kan ik je helpen oprecht meer uit je video te halen.
Ik ben er 110% van overtuigd dat mijn video’s jouw bedrijf meer zou kunnen laten groeien.

Okay Media makes anything look good.